Parkeren en opladen gaan perfect samen. Bij een autoschadebedrijf komen inmiddels tal van elektrische auto’s voorbij, die vaak ook echt bijgeladen moeten worden.
Inhoudsopgave
Nieuw pand, nieuwe laadpalen
Een nieuw pand; een frisse kantooromgeving en een werkplaats die van alle gemakken is voorzien. Dat is allemaal goed voor elkaar op deze locatie in Zaandam.
Uiteraard horen daar ook gewoon laadpalen bij. Want er zijn steeds meer elektrische auto’s, die allemaal met een zekere regelmaat moeten worden opgeladen. Wat ons betreft komt er dus bij ieder kantoor of op elke bedrijfslocatie een laadvoorziening. Dat is overigens verplicht vanaf 2025.
En die laadpalen staan er uiteraard niet voor de sier. Bij Autoschade K. van Oudenaren moet steeds vaker worden opgeladen. Want een ongeluk zit niet alleen in een klein hoekje, maar komt ook altijd onverwacht. Dat betekent dat het regelmatig gebeurt dat een elektrische auto met een accupakket dat leger dan leeg is voor schadeherstel wordt binnengebracht.
Eenmaal gerepareerd kan die auto niet zonder rijbereik op weg worden gestuurd. Het is natuurlijk niet echt netjes om iemand met een fris herstelde auto eerst naar een snellader ergens in de directe omgeving te moeten sturen.
Zaptec Pro en Zaptec laaddruppels
Gekozen is voor de Zaptec Pro. Een uiterst betrouwbare laadpaal die wij bij veel verschillende klanten plaatsen en waar we goede ervaringen mee op hebben gedaan. Het is niet de bedoeling dat iedereen komt opladen. De laadvoorziening is er nadrukkelijk voor eigen gebruik, met eigen laaddruppels.
Een begrijpelijke keuze en iets waarover geen verwarring kan ontstaan, want de Zaptecs zijn niet zichtbaar in de verschillende laadpaal-apps en op overzichtswebsites met openbare laadpunten.
Autoschadebedrijf met oog voor detail
Typerend voor een autoschadebedrijf is de reflecterende band die daags na afronding van de werkzaamheden op de palen is geplakt. Een ogenschijnlijk klein detail, onvermijdelijk leidend tot de gedachte of zoiets wel echt nodig is. Het antwoord op die vraag is uiteraard ja, zeker wel.
Het gemiddelde autoschadebedrijf heeft over de hoeveelheid werk absoluut niet te klagen; het wordt drukker op de weg, de voorzijde van de gemiddelde nieuwere auto zit volgepakt met sensoren, bumpers hebben praktisch altijd de carrosseriekleur. Repareren vraagt tijd en afhankelijk van het type auto en de soort schade kan het tijdrovend worden.
Geen schade is ook geen frustratie en evenmin een reparatie. Voor zoiets valt natuurlijk ook prima een aanrijbeveiliging te plaatsen. Iets dat we ook regelmatig doen. En natuurlijk, die laadpaal is overdag prima zichtbaar. Maar een moment van onachtzaamheid komt wel eens voor, of anders is het in het naseizoen een groot deel van de dag donker of kan het weer lelijk zijn waardoor het zicht niet optimaal is.
Voorkomen is beter dan genezen.
Conclusie
Vier stuks van de Zaptec Pro. Voor service die verwacht kan worden. Want komt een beschadigde elektrische auto te leeg binnen, dan moet die met voldoende acculading mee terug met de klant.