Makkelijk te bedienen en geschikt om elektrische auto’s en plugin hybrides pijlsnel op te laden. Precies wat nodig is. Deze vier laadpunten staan op een paal en zijn meer dan welkom als uitbreiding van de laadgelegenheid ter plekke.
Inhoudsopgave
Wat doet Ceratizit?
Het bedrijf Ceratizit produceert snijgereedschappen en allerlei materiaal om metaal te kunnen bewerken. De vakterm die hiervoor ook wel wordt gebruikt is verspaning. Het gaat van boren tot aan complete computergestuurde machines. Specialistenwerk. Ceratizit is toeleverancier voor verschillende industrieën. Op het kantoor in Roosendaal ligt het accent op het geven van onderricht zodat het materiaal op de juiste manier gebruikt wordt en er voldoende bekendheid is met de producten. Er is een aanzienlijke trainingsruimte waar ook meerdere, imposante machines zijn te vinden. Voor het overige is dit kantoorruimte waar verschillende medewerkers hun vaste werkplek hebben. Dat is buiten de accountmanagers gerekend, die vooral onderweg zijn en voor wie de eigen woonplaats de standplaats is.
Keuze voor Laadpunt Nederland
Niet heel verwonderlijk is dat een bedrijf als Ceratizit overstapt op elektrisch vervoer. Het is een ontwikkeling die bij zo ongeveer alle bedrijven zichtbaar is. De directeur rijdt al een tijdlang elektrisch en het is nu aan de accountmanagers om over te stappen op een ev. Voor iedere auto die eruit gaat komt er een elektrische auto in de plaats. Dat leidt onvermijdelijk tot een toenemende laadbehoefte op kantoor. Niet alle weken. Wel op die typische momenten waarop iedereen aanwezig is voor overleg. Zeker voor de mensen die van ver komen is het handig om gelijk te kunnen opladen.
De dubbele laadpaal, die er alweer wat jaartjes staat, is in die zin een goed begin. Maar de uitbreiding met vier laadpalen van EVBox komt zeer goed van pas. Uit het gesprek met Anton van Gaalen, die niet alleen over de financiën gaat maar ook het wagenpark verzorgt, blijkt dat de laadpaalmarkt langzaam richting volwassenheid beweegt.
Het is absoluut niet zo dat alle partijen hetzelfde niveau hebben, of praktisch identieke laadoplossingen verzorgen. Er zijn veel uitersten. Lang niet iedereen weet antwoord te geven op basale vragen. Laadpunt Nederland is niet de budgetkeuze, maar wij weten wel wat we doen. Anton geeft aan het contact met Paul als zeer aangenaam te hebben ervaren, door het kennisniveau, de bereidheid om dingen uit te zoeken en het maatwerk dat is geleverd.
Vier laadpunten op een paal
De vier nieuwe laadpunten van EVBox zijn op de achterzijde van het terrein geplaatst. Uiteindelijk is gekozen voor montage op een paal. Het beplatingsmateriaal van de hal is vrij dun en daardoor niet geschikt voor het ophangen van de laadpunten.
De geplaatste laadpunten hebben niet alleen een beeldscherm voor heldere instructies over het opladen. Er is ook een vaste kabel aanwezig. Typisch iets waarbij sommigen de vraag zullen of dat nu echt nodig is. Maar het is gewoon minder gedoe. Het is niet nodig om telkens de eigen laadkabel erbij te pakken en weer op moeten bergen, zodat starten met opladen letterlijk binnen een paar tellen gepiept is. Vooral erg fijn als het buiten smerig weer is, wanneer het opbergen van de eigen laadkabel toch al niet gunstig is omdat die altijd vuil aantrekt.
De laadpunten staan op het achterterrein, te bereiken via de oprit die wordt gedeeld met de buren. Verandering van de inrichting van het terrein is op komst, zodat omrijden niet langer nodig is.
Opladen met E-Flux
De laadpunten zijn gecombineerd met de backoffice van E-Flux. Het voordeel van E-Flux is dat er uitgebreide instellingsmogelijkheden zijn. Voor alle eigen auto’s is whitelisten mogelijk, dat is niet gebonden aan laadpassen van E-Flux maar kan met alle laadpassen. Is eenmaal een lijst aangemaakt, dan is kosteloos opladen mogelijk. Wel zo handig wanneer het om het eigen wagenpark gaat. Want anders zou eerst worden betaald voor het opladen, om de kosten op een later moment weer vergoed te krijgen.
Ook de al aanwezige dubbele laadpaal is gekoppeld aan E-Flux. Wel zo handig voor het overzicht.
Veder zijn er qr-codes geplakt, zodat opladen ook zonder laadpas mogelijk is.
Conclusie
Vier extra laadpunten op een paal, met een display en een vaste kabel. Ook bij een grotere toeloop van medewerkers met elektrische auto’s is er genoeg laadgelegenheid. Het aantal laadaansluitingen komt op zes. En alle laadpalen zijn gecombineerd met de backoffice van E-Flux zodat makkelijk inzicht valt te krijgen in het gebruik van de laadvoorziening.