Skip to main content

Op het achterterrein, bedoeld voor de eigen medewerkers, zijn twee stuks van de Alfen Double Proline te vinden. Dat zijn dus vier laadaansluitingen. Ruim voldoende om gedurende de dag meerdere auto’s bij te laden.

Een typisch achterterrein, waar functionaliteit de overhand heeft

Een groothandel voor Aziatische producten. Bedoeld voor professionals uit het horeca-wezen die aanzienlijke hoeveelheden afnemen. En dat levert uiteraard de nodige activiteit op. Dat is merkbaar aan de achterzijde. Het gaat er niet zozeer om dat alles er perfect uitziet, maar het is doelmatig. Alles moet werken. En voldoende efficiënt verlopen. Twee roldeuren geven toegang tot het magazijn. Twee dubbele laadpalen van Alfen zijn er om auto’s op te laden.

Alfen Double Proline ter vervanging van oude laadinfra

De Alfen Double Proline is ingezet ter vervanging van oude laadpunten. Het voordeel van die Alfen-laadpaal is dat één unit twee laadaansluitingen heeft. Dat brengt het totaal hier op vier aansluitingen. Voor de laders is 3x45A beschikbaar. Zijn alle aansluitingen volop in gebruik, dan gaat het opladen alsnog met bijna 8 kW per auto.

Vanbuiten ziet het werk er vrij overzichtelijk uit. Maar dat is schijn die bedriegt. Voor één van beide laadpunten is op hoogte gewerkt om de voedingskabel via het magazijn op de juiste plek terecht te laten komen. Uiteraard zorgen wij ervoor dat zoiets goed gebeurt, met inachtneming van alle regels op het gebied van veilig werken.

 

Aansluiten op onderverdeelkast

De laadpunten zijn hier in Amsterdam aangesloten op een onderverdeelkast in het magazijn. Dat geeft veel overzicht, want het is altijd duidelijk waar de afzekering voor de laadpunten valt te vinden. Over die afzekering. Die is vernieuwd zodat alles goed is afgestemd op de aanwezige Alfen-laadpunten.

Zonder backoffice, met gekoppelde laadpassen

Ergens is het een doortastende keuze. Zorgen voor nieuwe laadpunten en dan de backoffice achterwege laten. Bij een laadpaal voor thuis gebeurt dit vrij vaak, omdat automatische verrekening van de laadkosten in veel gevallen niet aan de orde is. Maar ook op een plek als deze, die alleen door eigen medewerkers wordt gebruikt, valt hier veel voor te zeggen. Instellen van een kilowattuurtarief, koppelen aan een backoffice en terugkerende kosten voor het beheer van het laadpunt. Het zijn zaken die niet aan de orde zijn. Consequentie is wel dat gelijk op het moment van installatie de laadpassen gekoppeld moeten worden. Het gebruik is daarna net zo eenvoudig als ieder ander laadpunt. Kwestie van de laadkabel in de Alfen Double Proline steken en in de auto, om vervolgens de laadpas tegen de kaartlezer te houden. Daarna begint uiteraard het opladen.

 

Conclusie

Twee Alfen Double-laadpunten, aan een muur. Dat ziet er overzichtelijk uit. Maar zoals dat vaker gaat is er niet alleen het nodige denkwerk aan vooraf gegaan, maar zeker ook moeite gestoken in een vlekkeloze uitvoering.