Om de inzet van elektrische auto’s te vergemakkelijken, nu en in de toekomst, zijn er ook op een eeuwenoud landgoed laadpunten gekomen.
Inhoudsopgave
Vier verschillende locaties
De naam Den Treek zal vooral bekend zijn onder inwoners van Leusden en omgeving. Het gaat om een landgoed met tal van gebouwen die inmiddels een grote cultuurhistorische waarde hebben. Er staan dus mooie panden, stuk voor stuk keurig gerestaureerd. De familie de Beaufort draagt sinds 1807 verantwoordelijkheid voor het landgoed en nog altijd is het bestuur in handen van een familie-stichting. Vroeger was het behalve een bosrijke omgeving ook een plek met de nodige agrarische productie, inmiddels wordt er ook volop gerecreëerd.
Wij hebben op vier verschillende locaties gezorgd voor laadpunten. Om fluisterende verplaatsingen over het landgoed mogelijk te maken.
Opladen als behoefte
Verduurzaming is tegenwoordig een onmiskenbaar onderdeel van vernieuwing van gebouwen. Dat betekent niet alleen inzetten op een zo laag mogelijk verbruik en gebruik van hernieuwbare energie, maar ook dat er laadpunten komen. Er rijden steeds meer mensen elektrisch, dus met laadpalen wordt duidelijk in een behoefte voorzien. Niet voor niets hebben we op verschillende locaties de laadpunten verzorgd en is er veel aandacht voor een zakelijke laadpaal.
Dit neemt trouwens niet weg dat de dienstvoertuigen vooralsnog hoofdzakelijk bestaat uit vierwielaangedreven Toyota’s, op diesel.
Twee laadpunten, één backoffice
Uiteindelijk zijn twee verschillende laadpunten geplaatst. De Alfen Eve Double Pro-line en de EVBox BusinessLine. In beide gevallen doet E-Flux het beheer. Dat betekent dat de laadpalen bij een partij geregistreerd staan, waardoor alle gegevens makkelijk zijn op te vragen en een druk op de knop inzicht geeft in het gebruik. Eventuele toegangsrestrictie, het bepalen wie wel en wie niet mag opladen, is ook eenvoudig te regelen.
De werking van de laadpunten is vergelijkbaar. Het opladen begint altijd pas na het aanbieden van een laadpas. Ook wordt Dynamic Load Balancing gebruikt. Dat betekent in principe opladen met 11 kilowatt, tenzij het stroomgebruik van alle andere elektronische apparatuur (te) hoog is. Dan leveren te laadpunten tijdelijk wat minder vermogen. Dat alles gebeurt zonder dat degene die oplaadt er erg in heeft.
Samenwerking met een huisinstallateur
Bepaalde organisaties of bedrijven hebben een huisinstallateur. Dat is niets meer dan een benaming voor een partij die de situatie ter plekke kent en in dit geval alles regelt wat met de stroomvoorziening te maken heeft. Dat gaat van groepenkasten, tot bekabeling, wandcontactdozen en lichtschakelaars.
Plaatsing van laadpunten blijft specialistenwerk. We hebben in dit geval niet de complete werkzaamheden uitgevoerd, maar de laadpunten gemonteerd op eerder aangelegde bekabeling. Over het algemeen verloopt zoiets prima. Wij geven duidelijk aan wat we verwachten aan te treffen. Meer specifiek gaat dat om de benodigde voedingskabels voor het laadpunt, maar ook de utp-kabels voor een dataverbinding. Met als aandachtspunt voldoende overlengte. Dat laatste is nodig voor iets dat ook wel kabelverwerking heet, het aansluiten van de kabels in het laadpunt. We gaan uit van twee tot drie meter, de kabels zijn dan beter hanteerbaar en sowieso lang genoeg.
Conclusie
Door laadpunten is landgoed Den Treek klaar voor de toekomst. Want dat meer en meer elektrische auto’s aangesloten zullen worden op de laders van EVBox en Alfen is een zekerheid.