Over het algemeen kun je stellen dat veel Plug-In Hybride auto’s op maximaal 1 fase kunnen laden en de meeste volledig elektrische auto’s op 3 fase. Bij klanten die een elektrische auto hebben aangeschaft zien we daarom vaak dat het vermogen van de hoofdzekering te laag is, omdat deze maar over 1 fase loopt. Dat wil zeggen dat de elektrische auto met meer vermogen kan laden dan wat er in huis beschikbaar is. Maar wat is 1 en 3 fase?
- 1 fase wil zeggen dat u een hoofdzekering heeft van 1 x 35 ampère. U heeft dan 8,05 kW aan maximaal vermogen beschikbaar ( 35 x 230 volt = 8050 watt)
- 3 fase wil zeggen dat u een hoofdzekering heeft van 3 x 25 ampère. U heeft dan 17.25 kW aan maximaal vermogen beschikbaar ( 3 x 35 x 230 volt = 17250 watt)
Heeft u een Plug-In Hybride auto dan kan deze op maximaal vermogen 3,7 kW laden. Met 8,05 kW blijft er in de meeste gevallen voldoende vermogen over voor de rest van het huishouden. Heeft u een volledig elektrische auto, dan kan deze op 11 kW of meer laden. Met een 1 fase aansluiting komt u dan dus “stroom te kort”.
De netbeheerder kan deze verhoging voor de elektriciteitsmeter voor u aanpassen. Daarnaast is er een aanpassing nodig achter de elektriciteitsmeter in de meterkast. Voor de verhoging naar 3 fase betaalt u een eenmalige bijdrage aan de netbeheerder. In sommige gevallen wordt ook uw periodieke bijdrage aan de energieleverancier verhoogd. Dit is afhankelijk van de gewenste aansluitwaarde.
Voor het aanpassen van de meterkast heeft u een elektricien nodig. Laadpunt Nederland heeft elektriciens in dienst die deze aanpassing aan de meterkast voor u kunnen uitvoeren. De groepen in uw meterkast moeten goed over de 3 fasen verdeeld worden. In overleg met onze elektricien bepaalt u welke apparaten, naast het laadpunt, over de 3 fases worden verdeeld.
Heeft u nog vragen over het verhogen van uw huisaansluiting of andere vragen over laadvermogens, neem dan contact op met de specialisten van Laadpunt.nl