Gezond op kantoor, duurzaam bezorgd. Fruit op je werk betekent vitaminetoevoer voor alle kantoorwerkers – bittere noodzaak in dit grauwe seizoen – en met wat geluk wordt bezorgd met een elektrisch busje.
Inhoudsopgave
Minder uitstoot, meer elektrische auto’s
Door milieuzones die steeds wat groter worden en duurzaamheidsdoelstellingen die alomvattender worden, zijn bedrijven volop bezig met manieren om te besparen op uitstoot. De keuze voor elektrische auto’s ligt voor de hand. Er is niemand die ervan opkijkt als de buitendienstmedewerker komt voorrijden met een elektrische auto, maar bezorging met een elektrische bestelauto is nieuwigheid.
Het was al een tijdlang mogelijk om een elektrisch busje te kopen, maar de praktische inzetbaarheid was altijd beperkt. De accupakketten waren te klein, het opladen ging te langzaam en de aanschafwaarde lag behoorlijk hoog. Gelukkig begint dit te veranderen. Er zijn steeds meer bestelwagens met een grote accu.
Bij Fruit op je werk viel de keuze eerst op de Mercedes-Benz eVito (ruim 100 kilometer rijbereik in de praktijk), maar zo gauw als dat kon is er een bestelling geplaatst voor de Ford E-Transit (een goede 200 kilometer rijbereik in alledaagse omstandigheden). Net zo belangrijk als de af te leggen afstand op één acculading, is het kunnen beschikken over betrouwbare laadpunten.
Laadpunten op een zakelijke locatie in Moordrecht
Bij de vestigingen van Fruit op je werk in Best en Moordrecht hebben wij gezorgd voor laadpunten. De keuze is gevallen op de EVBox BusinessLine. In Best gaat het om drie dubbele laadpunten, dus zes aansluitingen in totaal. Op de locatie in Moordrecht zijn eerst vier dubbele laadpunten geplaatst aan de voorzijde van het gebouw, maar binnen een jaar zijn er nog eens twee dubbele laadpunten bijgekomen aan de zijkant van het pand.
Arthur is bedrijfsleider bij Fruit op je werk. Hij heeft de keuze gemaakt voor EVBox-laadpunten: “Ik zag het laadpunt bij een autodealer en ik wist zeker dat ik die wilde. Na wat zoeken kwam ik erachter dat het een EVBox was, toen ik contact opnam met EVBox ben ik doorverwezen naar jullie [Laadpunt Nederland]”. Zoals mag worden verwacht zijn de laders probleemvrij, iedere rit begint dus met een volle laadruimte én een volle accu.
Een probleem is wel dat het bedrijf in Moordrecht uit zijn jasje aan het groeien is. Er is niet alleen een tekort aan ruimte, maar ook de stroomaansluiting voldoet niet. Verzwaren is geen mogelijkheid, wegens een tekort aan capaciteit. Dat is overigens op meer bedrijventerreinen een probleem. Gekozen is om de laadpunten aan de zijkant te combineren met een module voor Dynamic Load Balancing. Er is dan altijd een zo groot mogelijk vermogen beschikbaar voor opladen. Als de stroomvraag in het pand hoog is, wordt het vermogen automatisch omlaag gebracht. Overbelasting van de groepenkast is daardoor onmogelijk.
De laadpunten staan stuk voor stuk op een paal. Die palen zijn direct op het asfalt gemonteerd. Aan de zijkant van het pand gaan de stroomkabels gelijk naar binnen op maaiveldniveau. Voor is de bekabeling weggewerkt achter een rvs-goot.
Bezorgen met een elektrische bestelwagen
Van de Ford E-Transit heeft Fruit op je werk er een stuk of tien. Bovendien behoorde de fruitleverancier tot de eerste gebruikers van de bestelwagen. Dat brengt verplichtingen met zich mee, vooral omdat Ford Nederland erg benieuwd is naar het functioneren van de bus die ook voor hun gloednieuw is.
Chauffeur Sander heeft zich in al zijn enthousiasme onmiddellijk gemeld elektrisch te willen rijden, toen hij vernam dat er elektrische bussen zouden komen. Het bevalt uitstekend: “Elektrisch rijden is minder vermoeiend, want schakelen is niet nodig. Het rijdt ook een stuk comfortabeler. Het is duidelijk te merken dat met 90 km/u het stroomverbruik behoorlijk zakt, maar langzaam aan doen is geen optie. Er moet worden doorgewerkt, want er wordt strak gepland.”
De planning weet trouwens hoeveel kilometer per rit wordt afgelegd en past de inzet van de elektrische bussen daarop aan. Toch is het wel eens voorgekomen dat een chauffeur belde om aan te geven dat de accu bijna leeg was en vooral om te vragen naar de dichtstbijzijnde snellader. Maar eigenlijk is het de bedoeling om alleen op de vestiging op te laden, vooral ook omdat bijladen tijdens een dienst vaak net wat te tijdrovend is.
Conclusie
Na elektrische auto’s volgen elektrische bestelauto’s. In beide gevallen zijn laadpunten onmisbaar. Op iedere zakelijke locatie kunnen wij een passende laadoplossing verzorgen. Dat betekent opladen op het hoogst denkbare vermogen, of juist het zeer efficiënt inzetten van de beschikbare capaciteit. Bij Fruit op je werk was dat laatste nodig. Er zijn zoveel mogelijk laadpunten geplaatst, zodat vertrek met een volgeladen accu altijd mogelijk is. Dat scheelt snelladen onderweg en zorgt voor een zeer goede inzetbaarheid van alle bestelauto’s, elektrisch of niet.