Vooral bedoeld voor het opladen van de eigen bedrijfsauto’s. Want de overstap naar elektrische auto’s gebeurt ook hier, wat een eigen laadpaal meer dan welkom maakt.
Inhoudsopgave
Peblar Business
De keuze is gevallen op de Peblar Business. Een laadpunt dat breed inzetbaar is. Want of er nu voor een laadpaal wordt gekozen, of een hele rij laadpalen, dankzij de communicatiemogelijkheden verloopt opladen altijd vlot en probleemloos.
De werkzaamheden zijn uitgevoerd bij een bakkerij vlakbij het centrum van Alkmaar, met een beperkt aantal parkeerplekken voor de winkel. Doordat het laadpunt in de eerste plaats is bedoeld voor eigen auto’s en het niet gaat om een enorm parkeerterrein, is één laadpunt voldoende. Ook al omdat in tien uur niet minder dan drie elektrische auto’s met een accupakket van een gemiddelde grootte van 0 % tot 100 % kunnen worden opgeladen. Dat is aardig wat power.
Hoog gecontracteerd transportvermogen voor de bakkerij
Iedereen die een beetje bekend is met het onderwerp opladen of om wat voor reden dan ook over een meer dan gemiddelde kennis van het stroomnet beschikt, zal de term gecontracteerd transportvermogen bekend voorkomen. Iets dat ingewikkelder klinkt dan het is. Alle woningen en bedrijven hebben een netaansluiting. Bij woningen is dat vaak 3x25A, bij bedrijven gaat het bijvoorbeeld om 3x63A of (veel) meer dan dat.
Aangezien het stroomnet met enige regelmaat maximaal wordt belast, wil de netbeheerder de vraag zo precies mogelijk inschatten. Het maximale verbruik dat voor bedrijven mogelijk is, wordt niet alleen gedicteerd door de netaansluiting maar ook door het gecontracteerde transportvermogen. Dat is het maximale stroomverbruik dat is overeengekomen met de netbeheerder.
Het voordeel van een bakkerij is dat een stroomaansluiting ruim bemeten is wanneer de bakovens op elektriciteit werken, zoals in Alkmaar het geval is.
Voor de Peblar Business betekent dat opladen met maximaal 17 kW. Zonder dat hiervoor dynamic load balancing nodig is. Een auto die op een hoger vermogen kan opladen dan 11 kW, zit dus in een mum van tijd vol.
Werkzaamheden in een dag
De werkzaamheden zijn afgerond in één werkdag. Buiten is straatwerk uitgevoerd over een afstand van acht meter. Binnen is aangesloten op een aanzienlijke stroomaansluiting. Voor dat aansluitwerk in de meterkast zetten we uiteraard een monteur in met ervaring met vergelijkbare klussen.
Zodat het een zekerheid is dat het installatiewerk van begin tot einde soepel verloopt.
Eevoudig opladen met Peblar
De werking van de Peblar Business is gelijk aan praktisch ieder ander laadpunt. De laadkabel gaat in de socket en na het aanbieden van een van de vooraf aangemelde laadpassen start het opladen vanzelf. De led brandt dan blauw.
Aangezien de laadpaal is bedoeld voor eigen gebruik, hoeft de aanwezigheid volstrekt niet te worden benadrukt. Een verkeersbord ontbreekt dus. Iedereen die het laadpunt nodig heeft, zal het alsnog weten te vinden. Ook omdat de gemiddelde elektrische rijder prima weet hoe een laadpunt eruit ziet en er goed mee overweg kan. Handige bijkomstigheid is het vliegensvlugge opladen met een bovengemiddelde 17 kW. Voor de Alkmaarse bakkerij blijft er weinig te wensen over.