Skip to main content

Heb jij een elektrische auto of stap je binnenkort over en ben je benieuwd wat de laadkosten per beurt nou eigenlijk zijn? De kosten van elektrisch laden van een auto zijn niet zo een twee drie te benoemen. Enkele variabelen spelen hierin een belangrijke rol. Een elektrische auto thuis opladen is in de meeste gevallen het goedkoopst, die geven we alvast weg. De rest lees je hier!

Verschillende soorten laadpunten

Om de kosten voor het laden van een elektrische auto in kaart te krijgen, is het allereerst belangrijk om te beginnen bij het begin. Zo is de plek waar je een auto oplaadt van cruciaal belang. Dit is eigenlijk de belangrijkste variabele in het bepalen van de laadkosten. We onderscheiden hieronder drie verschillende locaties:

  • Thuis een elektrische auto laden
  • In het openbaar een auto laden
  • Bij een snellader jouw auto laden

Thuis opladen: goedkoop

Gemak dient de mens, dus aanschaf van een laadpaal thuis ligt voor de hand. Want waarom ook niet? Het is immers een zekerheid dat een eigen oplaadpunt altijd beschikbaar is, ook na een lange werkdag. Bovendien liggen de stroomprijzen thuis laag. Daarbij blijft het niet, aangezien er verschillende besparingsmogelijkheden zijn om voor het laagst denkbare bedrag het accupakket van de eigen elektrische auto te vullen. Zo kan de keuze worden gemaakt voor een dynamisch energietarief, of is slim opladen met de eigen zonnepanelen een mogelijkheid. Veel voordelen die ook nog eens de laadkosten voor een elektrische auto kunnen inperken. 

Nog geen laadpaal voor de deur geïnstalleerd? Met onze tips kies jij de juiste laadpaal uit.

Openbare laden: vaak iets duurder 

Niet de mogelijkheid om op je eigen terrein een laadpaal te plaatsen? In ons land hoef je je dan gelukkig geen zorgen te maken, maar kan dit wel invloed hebben op de kosten van het laden van jouw auto. Het aantal laadpunten in Nederland lijkt haast oneindig. Liefst een derde van alle laadpalen in Europa staat in Nederland, een puike score voor wat welbeschouwd een piepklein land is. Mocht opladen onderweg eens nodig zijn of woon je bijvoorbeeld in een grote stad zonder oprit, dan is dat geen enkel probleem. Een kwestie van de juiste app erbij zoeken, om erachter te komen welke laadpaal op de route ligt of juist op de bestemming valt te vinden. 

Eens gevonden, dan is het ook mogelijk om via de app van de laadpasaanbieder het tarief op te zoeken. Zo valt vooraf een goede inschatting te maken van de kosten voor opladen.

Snelladen: duur maar effectief

Het is daarbij goed om onderscheid te maken tussen een gewoon publiek laadpunt en een snellader. De laatste werkt op gelijkstroom en heet ook wel hypercharger, ultra-snellader of Supercharger. Snelladen is bijna altijd duurder dan gewoon opladen. Ter compensatie gaat opladen wel ultrasnel, de meeste volledig elektrische auto’s laden op met 100 kW of meer. Een noodzakelijke laadstop kost vaak amper tien minuten. Bij een snellader brengen de meeste mensen niet meer tijd door dan strikt noodzakelijk, omdat ze eenmaal op de plek van bestemming hun auto verder opladen.

Kosten opladen elektrische auto

We hebben drie verschillende soorten laadpalen voorbij laten komen. De laadpaal thuis, een gewoon publiek laadpunt en een snellader. De kosten voor elektrisch laden lopen uiteen en zijn afhankelijk van het soort laadpunt en de locatie, maar in de praktijk kun je met de volgende kosten per kilowattuur rekenen:

Soort laadpunt Kosten per kilowattuur
Laadpaal thuis € 0,20 – 0,35
Publiek laadpunt € 0,30 – 0,60
Snellader € 0,60 – 0,80

Afhankelijkheden bij de berekening

Met deze vuistregels is het mogelijk om een goede inschatting te maken van de prijs van een laadbeurt voor een elektrische auto. Het precieze bedrag per kilowattuur verschilt per laadpaalbeheerder, maar is ook afhankelijk van de plek waar de laadpaal te vinden is. Voor ieder gebied waar een bepaalde beheerder actief is, kunnen andere prijzen gelden. Dit hangt samen met de onderhandelingsdrift van de vergunningsverlener; een gemeente of samenwerkingsverband van gemeentes. Vaak liggen de prijzen voor opladen in laadpaalrijke omgevingen lager, bijvoorbeeld in grote steden.

Bekijk de kosten per app

Twijfel over de kosten voor het opladen van een elektrische auto kan worden weggenomen door te kijken in de app. Per laadpaal staan hier prijzen vermeld. Vooral bij semi-publieke laadpalen is het handig om vooraf zekerheid te hebben over de laadkosten, want de gehanteerde prijzen lopen hier nogal uiteen. Het gaat hier om laders op een eigen terrein, van bijvoorbeeld een hotel, restaurant of bioscoop. Of laadpalen in parkeergarages en op parkeerterreinen met een parkeerorganisatie als eigenaar. 

Dit zijn de kosten voor een volle accu

Wat het kost om een accu volledig op te laden is handig om te weten, al is het omdat zoiets vaak wordt gevraagd en het gelijk ook duidelijk maakt wat de kosten zijn om met de auto te rijden. Uiteraard is dit compleet afhankelijk van de auto en de precieze uitvoering. Want niet ieder batterijpakket is even groot; de opslagcapaciteit kan uiteenlopen van 30 kilowattuur tot 100 kilowattuur of meer en hangt direct samen met het formaat van de auto. 

Soort laadpunt Kosten per soort EV
Laadpaal thuis, gemiddeld €0,27 Stadsauto 40 kWh: €10,80

Middenklasse 70 kWh: €18,90

Grote EV 90 kWh: €24,30

Gewoon publiek laadpunt, gemiddeld €0,45 Stadsauto 40 kWh: €18

Middenklasse 70 kWh: €31,50

Grote EV 90 kWh: €40,50

Snellader, gemiddeld €0,70 Stadsauto 40 kWh: €28,00

Middenklasse 70 kWh: €49

Grote EV 90 kWh: €63,00

Kosten volle accu van een BMW iX3

Om toch een specifiek voorbeeld te geven, brengen we een bezoek aan de showroom van BMW. Eén volledige acculading voor een BMW iX3 kost thuis ongeveer €24. Er wordt dan ongeveer 80 kilowattuur geladen, waarbij het uitgangspunt een stroomprijs is van €0,30 per kilowattuur. Goed om te weten is dat een BMW iX3 volgeladen en wel ongeveer 470 kilometer kan afleggen.

evbox livo maastricht busje

En voor een Volkswagen ID.3?

Rijd jij juist een elektrische Volkswagen? Één volledige acculading voor een Volkswagen ID.3 Long Range van 0 tot 100% kost thuis ongeveer €23. Er wordt dan ongeveer 77 kilowattuur geladen, waarbij het uitgangspunt voor de stroomprijs €0,30 per kilowattuur blijft. Met deze versie van de ID.3 volgeladen kun je ongeveer 550 kilometer afleggen.

Goed om te onthouden tijdens het rekenen

Het is wel handig om het volgende te bedenken. Waar het vrij gebruikelijk is om de tank van een auto met een verbrandingsmotor bijna helemaal leeg te rijden, komen mensen lang niet altijd met een praktisch lege accu bij een laadpaal aan en wordt ook niet noodzakelijk opgeladen tot de accu weer helemaal vol is. Opladen gebeurt vaak als het zo uitkomt. Soms kort bij een snellader, om weer verder te kunnen. Heel vaak bij een laadpaal thuis, waarbij het niet direct uitmaakt hoeveel tijd het kost om de accu te vullen, omdat de auto de volgende dag pas weer nodig is. De geleverde stroom per laadsessie kan dus sterk uiteenlopen, net als het tarief wat per kilowattuur wordt gerekend. 

Slimme manieren om te besparen op de laadkosten

Een laadpaal thuis is het goedkoopst. Want daarmee profiteert iedereen van de lage prijzen van het energiecontract. Dat effect kan nog eens worden versterkt door zoveel mogelijk op te laden op zonne-energie. Of door te kiezen voor een dynamisch energiecontract. In dat laatste geval kost stroom op de gunstigste momenten maar een paar cent per kilowattuur, of kunnen de prijzen zelfs negatief zijn. Met andere woorden, het is mogelijk om te worden betaald voor het opladen van de auto!

Veelrijders zijn geholpen met een abonnement bij een snellaadaanbieder. Bijvoorbeeld Ionity, Fastned of Tesla. Die laatste is er sowieso een om in de gaten te houden, want voor de snelladers van Tesla geldt dat opladen ook zonder abonnement hetzelfde kost als bij een gewone openbare laadpaal. Dat kan zomaar de helft schelen vergeleken met andere aanbieders van snelladers.

Dus, goed om te weten

Als het goed is weet je nu alles over wat je kunt verwachten op het gebied van kosten per laadbeurt voor een auto. De laadpaal thuis is het goedkoopst in gebruik én altijd beschikbaar. Dat zijn twee vliegen in één klap. Bij openbare laadpalen willen de prijzen nogal uiteen lopen. Om die reden is het altijd handig om de tarieven op te zoeken in de app van de laadpaalaanbieder. Afhankelijk van de auto kost een volledige acculading bij een publieke laadpaal ongeveer €18 tot €40, maar thuis is het mogelijk om meer dan de helft te besparen en aan een snellader is het juist de helft zo duur.