Is een eigen snellader voor elektrische auto’s duur, ingewikkeld en onhaalbaar? Zeker niet! Lees wat we kunnen betekenen voor snelladen bij jouw bedrijf. Wij bieden een breed aanbod aan DC laadstations. Met verschillende vermogens, in verschillende prijsklassen. Ontdek snel alles wat je moet weten, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Wat is snelladen?
Snelladen is niets meer en niets minder dan het zo snel mogelijk bijladen van een accu van een elektrische auto. Op wat zeldzame uitzonderingen na, kan iedere volledig elektrische auto terecht bij een snellader. Een enkele plugin hybride is ook op zijn plek bij een snellaadstation. Zo zijn er modellen van Mercedes-Benz met een snellaadaansluiting. Ook de Mitsubishi Outlander PHEV kan snelladen.
Het belangrijkste verschil tussen een gewoon laadpunt en een snellader, is dat de eerste werkt op wisselspanning en de tweede op gelijkspanning. Met een regulier laadpunt is het de boordlader van de auto die zorgt voor omzetting van gelijkstroom naar wisselstroom. Bij een snellader gaat de stroom gelijk de accu in; alle regelapparatuur is verwerkt in het snellaadstation. Dat laatste maakt hogere laadsnelheden mogelijk. Waar het laadvermogen met een gewoon laadpunt in de meeste gevallen op 11 kW ligt, zijn er auto’s die bij een snellader 200 kW of meer halen.
Welk vermogen kan een snellader leveren?
Wij bieden de EVBox Troniq High Power aan. Die lader is goed voor maximaal 400 kW, een reusachtig laadvermogen. Of het een geschikte keuze is, hangt af van de stroomvoorziening ter plekke en van de behoeftes. Op een typische doorgangslocatie, als een verzorgingsplaats langs de snelweg, wil iedereen zo snel mogelijk weer door. Daar is laadsnelheid van groot belang.
Bij kantoren of op andere bedrijfslocaties hoeft vaak niet het allerhoogste vermogen geleverd te worden. Laadsnelheid is weliswaar belangrijk, maar niet ten koste van alles. Hogere laadsnelheden stellen stevige eisen aan de netaansluiting en dus ook aan de groepenkast. Voor opladen met 400 kW gebruikt alleen het laadpunt al 3x600A. Opladen met 100 kW zorgt voor minder belasting, hiervoor is 3x125A nodig.
De vermogens die snelladers kunnen leveren liggen dus tussen de 50 kW en 400 kW. Uiteraard werkt dynamic load balancing met snelladers even goed als bij een gewone laadpaal voor kantoor. Het beschikbare vermogen kan slim worden verdeeld over de aangesloten auto’s. Om een DC laadstation te laten werken, is het wel altijd nodig om voldoende capaciteit te hebben gereserveerd voor het opladen.
Voordelen van een snellaadstation voor bedrijven
Een laadvoorziening hoort altijd aan te sluiten bij de wensen van de opdrachtgever. Niet iedere organisatie wil koste wat kost kunnen snelladen. Deze dagen gaat de voorkeur vaak uit naar veel parkeerplekken met een gewone laadpaal, om het opladen van elektrische auto’s en plug-ins zowel voor medewerkers als bezoekers zo eenvoudig mogelijk te maken.
Een snellader past in het plaatje wanneer auto’s bij een bedrijf intensief worden gebruikt, al dan niet (vrijwel) continu. Dat gaat op voor bijvoorbeeld transportbedrijven en taxiondernemingen. Niet geheel toevallig speelt tegelijkertijd iets anders; milieuzones van steeds grotere omvang met geleidelijk strenger wordende eisen. Vanaf 2025 zijn tal van dieselbussen niet meer toegestaan. Bedrijven stappen daardoor over op elektrische auto’s en elektrische bestelauto’s.
Zijn ook zonnepanelen aanwezig, dan liggen de bedrijfskosten voor opladen ineens een stuk lager. Niet alleen stroomkosten liggen lager, ook gaat kostbare arbeidstijd van werknemers niet verloren aan het zoeken naar een snellader en het wachten tijdens opladen. Daarbij komt nog eens dat laden onderweg vaak behoorlijk duur is, kilowattuurtarieven van € 0,75 tot € 1,00 zijn geen uitzondering.
Waar moet je op letten bij een eigen snellader?
Het vinden van de juiste snellader voor een bedrijf kent meerdere uitdagingen. Let bij jouw zoektocht daarom zeker op het volgende:
Laadvermogen
Het belangrijkste onderscheid is het laadvermogen van de snellader. Dat loopt stevig uiteen en brengt aanvullende eisen voor wat betreft de dikte van de voedingskabel.
Aansluitingen
Een ander criterium is de gewenste laadaansluiting. De standaard is dat bij een snellaadstation twee auto’s tegelijk terecht kunnen opladen. Een derde laadstekker, bijvoorbeeld geschikt voor oudere EV’s met een Chademo-aansluiting is optioneel.
Backoffice
Alle snelladers kunnen worden gekoppeld met backoffice van eigen keuze. Bijvoorbeeld E-Flux, waar veel organisaties al gebruik van maken. Dat geeft veel overzicht bij het beheer van alle de laadpunten en maakt het mogelijk om het gebruik inzichtelijk te krijgen.
Kabelmanagementsysteem
Met een kabelmanagementsysteem is het eenvoudiger om met de laadstekker bij de laadaansluiting te komen. Ook wanneer de auto niet ideaal geparkeerd staat. Bij BorgWarner en Alpitronic is dit optioneel.
Hoe ziet de ideale laadoplossing eruit?
Het antwoord daarop valt niet direct te geven voor een eigen snellader bij een bedrijf of kantoor. Dat is altijd iets wat we samen met jou als klant bepalen. Om de situatie helder te krijgen, is stap één een schouw die desgewenst gevolgd wordt door een verbruiksmeting om zekerheid te hebben over de beschikbare capaciteit voor het opladen van elektrische auto’s.
Wanneer het nodig is én de mogelijkheid er is, zorgen we voor verzwaring van de netaansluiting. Zodat de capaciteit verruimd wordt en het opladen gaat sneller.
De ideale laadoplossing bestaat vaak uit één snellader, gecombineerd met meerdere gewone laadpunten. Zodat ’s nachts zoveel mogelijk auto’s volledig opgeladen kunnen worden en overdag op hoog tempo valt bij te laden om het wagenpark in beweging te kunnen houden. Zeker gezien de kosten die met een snellader gemoeid zijn, is dit voor de meeste klanten de beste oplossing.
Snelladen: een slimme investering voor jouw bedrijf
Een snellaadstation op je bedrijfslocatie biedt niet alleen gemak, maar levert ook flinke voordelen op. Of het nu gaat om een transportbedrijf, een taxionderneming of een organisatie met een groot wagenpark: snelladen verhoogt de efficiëntie en bespaart tijd en kosten. Zeker in combinatie met zonnepanelen dalen de operationele kosten en wordt slim laden nog interessanter.
De ideale laadoplossing is maatwerk. Vaak is een combinatie van snelladers en reguliere laadpunten de beste keuze, zodat zowel medewerkers als bezoekers altijd toegang hebben tot een passende laadoplossing. Wil jij een snellader laten installeren en ben je benieuwd naar de beste optie voor jouw bedrijf? Wij denken graag met je mee en zorgen voor een toekomstbestendige laadoplossing die perfect aansluit op jouw situatie.