Wat kost opladen eigenlijk? Die vraag is niet altijd eenvoudig te beantwoorden. De tarieven verschillen per laadpaal, aanbieder en zelfs per laadpas. Soms betaal je € 0,30 per kWh, terwijl je op een andere plek zomaar het dubbele kwijt bent. Gelukkig zijn er handige apps zoals Tap Electric en Go-Charge die je helpen om laadkosten inzichtelijk te maken. Met deze apps vergelijk je eenvoudig de tarieven bij openbare laadpunten, zodat je altijd weet waar je het voordeligst kunt laden.
Inhoudsopgave
Soms ondoorgrondelijke prijzen bij de laadpaal
Prijzen bij de laadpaal kunnen alle kanten op schieten. Soms maakt het zelfs uit welke laadpas wordt gebruikt. In een enkel geval gelden namelijk vaste tarieven per soort laadpunt: gewone laadpaal of snellader bijvoorbeeld. Veel vaker betaalt degene die komt opladen de prijs die is ingesteld door de laadpaalbeheerder.
Er zijn steeds meer verschillen in kosten voor opladen bij publieke laadpunten en waar je precies betaalt kan onduidelijk zijn. Waar in de ene plaats ongeveer € 0,30 wordt gerekend per kilowattuur bij een gewone openbare laadpaal, kan dit in de volgende plaats zomaar het dubbele zijn. Dat scheelt meer dan 20 euro op één volledige acculading van 75 kilowattuur. Het verschil met een laadpaal voor thuis kan al helemaal oplopen, want zeker met een dynamisch energiecontract zakken de stroomprijzen op gunstige momenten tot slechts een paar centen per kilowattuur.
Controleren wat je betaalt met de laadpas-app
Met behulp van de app die hoort bij de eigen laadpas, is het eenvoudig om prijzen te vinden. Een vluchtige som maakt duidelijk wat een volle accu van een elektrische auto kost. Dat werkt natuurlijk prima bij een keuze tussen één laadpaal of geen laadpaal, maar is ergens wat onhandig als er tientallen laadpalen beschikbaar zijn. Dat laatste is tegenwoordig meestal het geval.
Prijzen eenvoudig vergelijken
Go-Charge en Tap Electric zijn er om de tarieven bij openbare laadpalen eenvoudig te vergelijken. Op de kaart worden niet alleen de laadpalen getoond, ook de prijzen vallen eenvoudig te vinden. Dat geeft overzicht en vergemakkelijkt de zoektocht naar de goedkoopste laadoptie.
App één: Tap Electric
Een app die een schat aan informatie biedt en toch enorm eenvoudig te bedienen valt. Handig is het filter, om bijvoorbeeld alleen snelladers te laten zien. Wordt een laadpaal aangetikt, dan is zelfs informatie zichtbaar over de bezettingsgraad per uur van de dag. Op de kaart is er onmiddellijk prijsinformatie per laadpaal.
Verder zijn er mogelijkheden voor het starten en stoppen met opladen via de app. Hoewel dit alles behalve verplicht is. Voordeel is overigens ook dat het niet noodzakelijk is om een account aan te maken bij Tap Electric voor gebruik van de app.
App twee: Go-Charge
Bij Go-Charge is het prijsoverzicht lekker uitgebreid. Voor de populairste laadpasaanbieders staat het kilowattuurtarief vermeld. Misschien dat populairste best tussen aanhalingstekens wordt gezet, want dat “EVBox Public” in het lijstje staat is wat opmerkelijk. Voorgenoemde partij is namelijk gestopt met laadpassen en laaddruppels voor publiek opladen.
Ook interessant is een overzicht van de totale kosten per laadsessie, waarbij ook het starttarief en/of het abonnementsgeld wordt meegenomen. Het gaat wel om een niet noodzakelijk waarheidsgetrouwe berekening, want uitgangspunt voor de kosten is altijd een totaal van 13 laadsessies per maand van gemiddeld 40 kilowattuur.
Het is nodig om een account aan te maken bij Go-Charge. Maar dat is zo gepiept en gelukkig kostenvrij.
Bijzondere optie: Tesla Supercharger
De Tesla Supercharger is een klasse apart. Snelladers van het merk Tesla zijn niet terug te vinden in de reguliere laadpaal-apps en werken evenmin met een laadpas of een laaddruppel. Iedereen die met een Tesla komt opladen bij de Tesla Supercharger plugt de laadkabel in, waarna de lader de auto herkent en het opladen direct begint.
Merkvreemd opladen is sinds een paar jaar mogelijk. Dan is de app van Tesla nodig voor het opladen. Iets dat alsnog niet ingewikkeld is. Want veel meer dan het toevoegen van een betaalmiddel hoeft niet te gebeuren. Vanaf dat moment is het een kwestie van eerst de laadstekker in de auto steken, om daarna het correcte laadpaalnummer te kiezen. Dan start binnen enige seconden het snelladen.
De Tesla Supercharger is niet zichtbaar bij Tap Electric of bij Go-Charge. Verder werkt Tesla met variabele energieprijzen. Tijdens piekuren kost opladen meer. Ook worden de prijzen meerdere malen per jaar aangepast.
Stelregel is dat opladen bij de Tesla Supercharger ongeveer hetzelfde kost als opladen bij een gewoon publiek laadpunt.
Slim laden? Kies de juiste app en bespaar
Laadkosten kunnen flink uiteenlopen, maar met de juiste tools houd je de prijzen eenvoudig in de hand. Apps zoals Tap Electric en Go-Charge bieden transparantie en maken het vergelijken van laadtarieven een stuk makkelijker. Zo voorkom je dat je onnodig te veel betaalt voor een volle accu. Hoewel geen enkele app perfect is – Tesla Superchargers blijven bijvoorbeeld buiten de standaard overzichten – geven deze tools je wel een duidelijke voorsprong. Wil je slimmer laden en besparen? Dan is een goede laadpaal-app onmisbaar.