Het principe is eenvoudig. Iedereen met een elektrische auto of een plugin hybride heeft een laadpas of laaddruppel op zak. Maar hoe werkt zoiets onder de motorkap? En op welke manier komen de inkomsten terecht bij de eigenaar van de laadpaal? Oftewel: welke inkomsten haal jij als bedrijf uit de laadpunten? Wij vertellen je alles!
Inhoudsopgave
Laadpaal en backoffice
Zeg je laadpaal, dan zeg je backoffice. Want in 9 van de 10 gevallen staan zakelijke laadpunten geregistreerd bij een partij die beheer op afstand mogelijk maken. E-Flux van Road is een van die partijen, maar een laadpaal kan bijvoorbeeld ook bij Eneco of Shell Recharge geregistreerd staan. Naar welke aanbieder de keuze uitgaat, is niet alleen afhankelijk van persoonlijke voorkeuren, maar hangt soms ook samen met het laadpaalmerk.
Werking van een laadpaal
Opladen werkt eigenlijk altijd hetzelfde. Of het nu gaat om gewone openbare laadpunten, een laadpaal voor op kantoor of oplaadpunten die ergens op het eigen terrein van een bedrijf of organisatie zijn te vinden. Degene die komt opladen biedt een laadpas of een laaddruppel aan. Na controle wordt groen licht gegeven (wat in werkelijkheid doorgaans blauw licht is) en start het opladen. Aan het begin wordt de stand van de kilowattuurmeter geregistreerd. Dit gebeurt opnieuw bij stoppen met opladen, waarvoor ook weer de laadpas of laaddruppel nodig is. Zo wordt niet alleen duidelijk wie heeft geladen, maar ook hoeveel elektriciteit is verbruikt. De bijbehorende kosten krijgt iedereen met een laadpas of laaddruppel maandelijks in rekening gebracht.
Eigen laadpaal instellen
En wat nu direct nadat de laadpaal is geplaatst? Kan de stekker er gelijk in, of zijn eerst nog wat stappen nodig? Het tweede is het geval:
- Instellen account voor opladen, bijvoorbeeld bij E-Flux
- Laadpaal of laadpalen toevoegen; serienummer(s) gebruiken
- Rekeninggegevens toevoegen; voor uitbetaling laadsessies
- Eventueel laadpasnummers voor gratis opladen toevoegen; ook whitelisten genoemd
- Eventueel toegang beperken tot vooraf ingevoerde laadpassen; publiek opladen of niet
- Adresgegevens van de laadpaal invoeren met eventueel instructies over toegankelijkheid
- Zichtbaarheid instellen; op kaart laadpaal-apps of niet
Dit hoeft er niet noodzakelijk voor iedere backoffice exact hetzelfde uit te zien. De volgorde kan bijvoorbeeld verschillen. Ook biedt de ene backoffice net wat meer instellingsmogelijkheden dan de andere. Alsnog zal overal om vergelijkbare informatie gevraagd worden. Bij laadpalen is er namelijk sprake van interoperabiliteit. Onderlinge afspraken, laadpaalprotocollen waarmee wordt gewerkt, betekent dat één pas in principe bij iedere laadpaal werkt die als publiek is ingesteld.
Kosten voor de backoffice
Praktisch iedere laadpaal is slim. Door een permanente verbinding met een backoffice kunnen alle laadtransacties op de juiste wijze worden verwerkt, het is hiermee mogelijk om de gebruikte laadpas te controleren, maar het aanpassen van instellingen of monitoren van de status van de lader is eveneens mogelijk.
Dit is een vorm van dienstverlening waarvoor abonnementskosten worden gerekend. Het bedrag dat hierbij hoort is over het algemeen ongeveer € 5 per aansluiting per maand.
Kosten voor de laadpaalgebruiker
Het is gebruikelijk dat de laadpaaleigenaar een kilowattuurtarief kiest. Daarmee is niet alleen voor de laadpaaleigenaar, maar ook voor de laadpaalgebruiker duidelijk wat opladen kost. Want het totale bedrag per laadsessie is het aantal verbruikte kilowatturen vermenigvuldigd met het kilowattuurtarief. Waarbij ook kosten komen voor het gebruik van de laadpas of laaddruppel. Dat laatste is ofwel een starttarief van ongeveer € 0,30, of een vast abonnementstarief dat schommelt tussen € 3 en € 5 per maand.
Vormen van beprijzing voor het opladen
Vroeger was het laadpaallandschap overzichtelijk. Opladen kostte praktisch overal hetzelfde en veel meer dan de verbruikte stroom werd niet in rekening gebracht (zie hierboven). Daar is enige verandering in gekomen. Inmiddels liggen de stroomprijzen bij de laadpaal verder uiteen. Voor gewoon opladen is € 0,30 tot € 0,60 per kilowattuur gangbaar.
Kleeftarief?
Wat in het buitenland al betrekkelijk gewoon was, doet nu ook opgeld in Nederland. Het berekenen van de tijdsduur van de laadsessie. Dat kan een vaste prijscomponent zijn, een bedrag per minuut bovenop de kilowattuurprijs. Maar een kleeftarief is ook een optie, dan begint de teller voor de tijd die de auto bij een laadpaal staat bijvoorbeeld pas na vier uur te lopen.
Het zijn de laadpaaleigenaars die profiteren van deze extra mogelijkheden. Laadpalen kunnen intensiever worden gebruikt, wat stijgende opbrengsten tot gevolg heeft.
Gratis laden?
Andersom kan het ook. Bij verschillende aanbieders zijn laadpassen te whitelisten. Dat betekent gratis opladen met vooraf ingevoerde laadpasnummers. Handig als het gaat om eigen auto’s, eigen elektrische bestelbussen, of uiteraard leaseauto’s of elektrische bussen van de leasemaatschappij die deel uitmaken van het wagenpark.
Er zijn zelfs laadpalen, bijvoorbeeld die van Zaptec, die extra slimmigheden bieden om het opladen van bepaalde auto’s te prioriteren. Handig als bijvoorbeeld bepaalde bussen veel kilometers maken, terwijl de gemiddelde personenauto juist met gemak een werkdag bij de laadpaal staat
Voor wie geschikt?
Voor allerlei soorten gebruikers en bij de meest uiteenlopende gebouwen bestaat de perfecte laadvoorziening. Het zorgen voor laadgelegenheid kan ook erg interessant zijn voor vastgoedeigenaars, exploitanten van gebouwen en verhuurders. Want laadgelegenheid biedt altijd meerwaarde. Sterker nog, de aanwezigheid van laadpalen kan potentiële huurders over de streep trekken.
Het rekenvoorbeeld voor inkomsten uit opladen als bedrijf
Het is uiteraard niet zo dat de inkomsten uit opladen voor bedrijven altijd hetzelfde zijn. Laadpaalgebruik is op de ene locatie intensiever dan op de andere locatie. Door een rekenvoorbeeld te delen dat aan de praktijk ontleend is, geven we inzicht in de mogelijke opbrengsten van een laadvoorziening:
- Vier laadpunten
- Gemiddeld 2 laadsessies per werkdag van elk 20 kWh
- Kilowattuurtarief € 0,46
- 250 werkdagen per jaar
- Omzet € 4.600
Een zakelijke laadpaal iets voor jou?
Voor bedrijven hebben eigen laadpunten verschillende voordelen. Allereerst is het een extra inkomstenstroom. Ten tweede is het voor de eigen medewerkers gunstig als het opladen goed geregeld is, want dat scheelt onderweg moeten zoeken naar (dure) snelladers. Ten derde weten bezoekers ook goed gebruik te maken van laadpunten. Reden te over om te zorgen voor laadpalen, juist ook door vastgoedeigenaars. Staan de laadpunten eenmaal, dan hoeft er daarna nauwelijks nog naar om te worden gezien. Iedereen kan met bijna elke laadpas terecht, alles wat met uitbetalingen te maken heeft gebeurt geruisloos op de achtergrond.